|
||||||||
|
‘Gaïsha’ is de naam van een muzikaal project tussen de Belgisch-Marokkaanse zangeres Aïcha Haskal uit Vilvoorde die van 2007 tot 2013 lid was van de klezmer- en fanfaremuziek spelende groep ‘Va Fan Fahre’ en enkele Belgische instrumentalisten die eerder meespeelden in de Belgische formaties ‘Absynthe Minded’, Sylvie Kreusch, ‘De Beren Gieren’, ‘Echoes Of Zoo’ en ‘Va Fan Fahre’. Zij hebben zich al in 2002 als een akoestisch sextet verenigd in een muzikaal project onder de groepsnaam ‘Les Cerveaux Lents’. Hun muziek op het debuutalbum “Ana Aïcha” is een mix van funky psychedelische muziek en Oosterse klanken waarbij Aïcha Haskal de songteksten in het Arabisch en Frans zingt en af en toe zelfs rapt. De tien nummers op deze plaat worden in een gevarieerde mix van muziekstijlen ingekleurd door gitarist Eduardo Vega, bassist Lieven Van Pée, drummer Nicolas Leonard, violist Renaud Ghilbert, percussionist Falk Schrauwen en met Michael De Schrijver op orgel en synthesizers. Het album werd opgenomen in ‘Studio Boma’ in Gent met Frederik Segers als opnameleider. Als eerste single uit deze plaat werd het nummer “Ghalat” samen met de song “L’Amour Digital” vooruitgestuurd. Het door de in 2020 overleden Egyptische dichter Abdelhamid Farag geschreven romantisch-melancholische lied “Ghalat” kunt u beluisteren op de eerste video. De tweede video laat u kennismaken met de mysterieuze ballad “Gand La Nuit”, een ander nummer van dit album dat als tweede single uitkomt en verhaalt over opwindende nachtelijke escapades in de mooie hoofdstad van Oost-Vlaanderen. De als nieuwste single aangekondigde albumtiteltrack “Ana Aïcha” is een eveneens opvallend nummer dat eigenlijk een protestsong is voor vrouwenrechten en gendergelijkheid. ‘Aïcha’ is Arabisch voor ‘vrijheid’ en een muzikaal eerbetoon van de zangeres aan haar eigen naam. Zij groeide dan ook op in een familie waar muziek spelen lange tijd een taboe was voor vrouwelijke gezinsleden. Maar ze maakte op zestienjarige leeftijd stiekem deel uit van de Brusselse hiphopbeweging zonder medeweten van haar ouders. Los van de belangrijke boodschappen die ‘Gaïsha’ in hun songs willen brengen blijft het muzikale aspect van de nummers natuurlijk ook belangrijk. Op dat vlak willen we naast de reeds vermelde singles ook nog even de groovy track “Warakatan Wa Kalam”, het ritmische “Ya Majnoun” en “Lala Mira” als leukste songs uit dit album in de spotlights plaatsen. (valsam)
|